Klubbens historie

Aalborg Taekwondo Klub blev stiftet i 1982 og er den ældste taekwondo klub i Aalborg. Klubben forsøger at favne alle aspekter af taekwondo. Denne brede favning ses bedst i, at klubben udbyder undervisning i alle konkurrenceformer under Dansk Taekwondo Forbund.

Op igennem tiden har klubben haft mange dygtige udøvere. I 1990’erne markerede klubben sig især stærkt på kampside hvor Jan Glerup vandt utallige medaljer. Udover Jan Glerups egne flotte resultater, så opbyggede han også et stort kamphold i Aalborg, der ligeledes fik mange flotte resultater.

Omkring år 2000 udvidede Aalborg Taekwondo Klub med et Poomsae-hold. Holdet blev startet af Kristian Jørgensen i sin tid. Trods flotte resultater til indenlandske stævne fik Kristian Jørgensen ikke gennembruddet på landshold, men havde dog udtagelser til DTaF’s daværende talenthold. En anden stor personlighed på klubbens Poomsae-hold i denne periode er Min Ho Ahn. Min Ho vandt gentagne gange guldmedaljer ved indenlandske stævner i både Han-Bon kireugi, individuel poomsae og musik-poomsae. Et lille kuriøsts indslag er, at Aalborg en enkelt gang blev mest vindende ikke-CV klub ved Chois Tournament. Et stævne hvor Min Ho var eneste Aalborg-deltager. Min Ho var desuden på landsholdet og fik også her flotte resultater.

I de senere år har klubben også haft store navne på teknik. I særlig grad bør nævnes Kristoffer Andersen og Freja Beldam Løkke. Kristoffer var en af drivkræfterne bag opstarten af freestyle som konkurrence disciplin på landsholdet, og i en periode leder af DTDT (en rolle han i øvrigt overtog fra Bjarke Follin, der også er tidligere Aalborg profil). Freja Beldam Løkke er på nuværende tidspunkt landsholdsdeltager i freestyle. Freja har haft hele sin taekwondo opvækst i Aalborg og er således et resultat af mange års udvikling af konkurrencesiden i Aalborg.

Æresmedlemmer:
Jan Glerup